Tuesday, September 11, 2007

ekskisme ai dun spik hindustani


Picture source: Philip's Fil-ums.

Hoh. Sibuk. Maaf atas kebosanan yang menerjah jiwa kalian bila melawat Wasaii yang senyap kebelakangan ini.

Aku tak taulah sama ada kalian tau atau tidak. Aku ni, tak pandai berbahasa Urdu, Swahili, bahasa Inggeris pun kurang sekali, inikan pula bahasa Hindi.

Tadi di klinik, 'consultant' aku iaitu orang yang berpangkat paling tinggi dalam 'team' perubatan aku telah menyuruh kami bertemu dan memeriksa seorang pesakit Asia. Kemudian aku disuruh untuk menceritakan kembali kepada beliau, apa yang aku dapati dari cerita lelaki tadi tentang gejala [symptom] yang dialaminya. Bila hampir tamat, tiba-tiba 'consultant' aku menoleh dan bercakap dengan lelaki tu dalam bahasa yang aku tak faham. Yang aku boleh tangkap adalah:

"Acha"

"Nahi"

"Kabhi"..."Khabi"

"Heart"

"Pacemaker"


What ni, pakcik..? *Konpius. Tak cukup dengan membiarkan aku tercengang-cengang untuk cuba menterjemah perbualan mereka, 'consultant' aku tetap bercakap dalam bahasa yang sangat asing itu dan sesekali menoleh sambil menghulurkan tangannya meminta sesuatu daripada aku berserta dengan isyarat matanya. Lagilah aku macam, 'what'?? Kau nak apa? Cakap bahasa Hindustan lepas tu pandang-pandang aku pulak. Kan?

Ikhlasnya, aku tak tahu nak letak apa atas tangan yang terhulur tu. Tapi, pesakit tuh menyebut 'heart' dan menunjuk-nunjuk dadanya. Aku pun dengan pantas mengambil kertas 'tracing of the heart' atau 'electrocardiogram' [ECG] dan memberinya kepada 'consultant' aku. Fuh, nasiblah betul. Itulah yang dia nak. Kalau tidak, mahunya aku bagi setiap helai kertas yang ada di dalam 'case notes' pesakit tu, kan?

See, people? This is the language of the world. You can understand each other by this. It is called the body language.

Hahah. Matilah meraban bagaikan Paulo Coelho di gurun sambil melihat-lihat piramid. Language of the world yeh?

NAHHIIIIIIIIIIIIIIIII!

Heh, sebenarnya aku pun tak berapa pasti bahasa apa yang mereka gunakan. Dan selamat menyambut Ramadahan al-Mubarak, kalian. Maaf zahir batin. Semoga Ramadahan kita pada tahun ini lebih baik daripada Ramadhan yang lepas. InsyaAllah.

7 comments:

bzz said...

Syabbas inpektor shahab...

Anonymous said...

teringat aku masa sekolah dulu bebudak panggil aku amir khan

Minci said...

hahaha.. bagus betullah isen nih... very funny.. kalo aku pun, akan faham bende yg sama juak.. haha

nehi, pacemaker.. bla bla.. consultant ko tk tanya ker ko samada ko faham ke tak hindi? hehe

jetjetsemot said...

bzz..yeh..syabbas betta..

amuro..adehai..amir khan plak dah..

minci..naseb ade perkataan heart tuh kan..takde lak die tnya paham ke tak..eksplen pon tak lepas tuh..eksplen siket je la..masalahnya aku dengan limes [sorg mamat omputeh, utk pengetahuan manusia lain]..lepas die blah je, aku dgn limes gelak2, sbb x paham ape..even limes pun cm ckp kat consultant tuh, oh..nak pasang pacemaker ke?hehe..

Anonymous said...

selamat berpuasa jet..and semua org..

Anonymous said...

hahaha
phil bhi dil hai hindustani..

matila kau sila tagging ok jet
supaya pandai hindi..

jetjetsemot said...

daju..yeh..selamat berpuasa to u too..

peminat shah rukh khan..i minat shah rukh khan gak..well, takdela minat..cume leh tgk cite yg ade die je..miahahah..takmo pandai hindi..kabhi2..kiahua btol kamu ni..