Saturday, November 08, 2008

kemalangan


Kelmarin aku menyaksikan sebuah kemalangan di hadapan mata aku sendiri. Kemalangan aku sendiri? Ah, tak payah. Memang tak ingat. Kalau cerita pun, memang diadaptasi daripada mulut adik aku. Baik kalian tanya dia.

Aku berlari anak atas 'treadmill'. Aku menghadap keluar tingkap, betul-betul memandang simpang tiga itu. Sebuah motor mau keluar simpang. Entah di pandangnya kiri dan kanan atau main keluar saja, aku tak tau. Tapi sebuah kereta laju melanggar bahagian depan motor itu. Kereta tak berhenti. Si penunggang motor jatuh ke jalan raya, pecah bahagian depan motornya. Kereta tetap terus laju. Meninggalkan tempat kejadian.

Penunggang motor bingkas bangun. Mengutip serpihan-serpihan yang bertaburan atas jalanraya. Sudahlah tak bertopi keledar. Kalau kepala kau yang kena sambar dengan kereta tadi, bagaimana?? Dari kejauhan tampak dia dalam keadaan marah. Tentu sekali, kerana yang melanggar tidak endah untuk berhenti. Tapi salah bukan di satu pihak saja. Yang keluar dari simpang pun tak memandang.

Bila manusia tak merasakan tanggung jawab. Bila manusia tak berasa kasihan. Bila manusia berasa takut.

Aku meletakkan diri aku dalam situasi penunggang motor. Sakit hati, malu, marah. Pecah motor aku!!! Dah lah tak ada orang tolong! Arghh! Aku akan cari pemilik kereta tadi. Aku akan telefon seluruh geng aku. Akan aku pukul habis-habisan pemandunya hingga longlai dipapah masuk hospital. Baru aku puas!

Aku meletakkan diri aku dalam situasi pemandu kereta. Ah, siapa suruh kau main keluar simpang tak membuka biji mata, bodoh? Eh, rambut perang dan 'punk' pulak tu, jangan harap aku nak berhenti. Entah-entah dia nak pukul aku ke. Panggil geng ke. Bukan betul orang-orang macam ni. Baik aku berambus. 'So long sucker!'

Mentaliti masyarakat yang patut diubah. Mentaliti manusia yang berlari atas 'treadmill' itu juga harus diubah.

Belajar bertanggungjawab. Beranikan diri jika benar. Atau sekurang-kurangnya, biaskan cahaya kemanusiaan dalam diri - BANTU.

1 comment:

bZz said...

Adik saya, Ing jatuh motor...

Datang seorang amoi... Cantik... Mesti mahu tolong.

"Err you punya air jatuh"... Sambil tunjuk botol air mineral yg terkeluar dari bakul bila motornya jatuh. Lalu terus blah ke kedainya semula...