Wednesday, August 13, 2008

balai


Semalam aku ke balai polis. Haha. Menaip ini pun aku rasa nak tergelak walaupun jam baru menunjukkan jam 8 pagi dan aku tak cukup tidur. Jika kalian tau bagaimana aku yang sebenar, waktu ini aku akan meragam.

Balai polis. Pertama kali aku ke balai polis untuk membuat aduan kehilangan kad pengenalan. Ikhlasnya kalian, aku 'nervous' tapi aku kuatkan juga semangat untuk pergi. Berulang-ulang kali aku ajak Mama dan Along. Aku kata, 'Mama yang hilangkan. Mama kena ikut.' Haha. Pagi itu, sebelum semangat aku bubar, aku terus saja mandi dan bersiap-siap. Kelihatan seperti aku 'excited' untuk ke balai walhal aku tak nak api semangat itu padam sebelum waktunya.

Aku keluar kereta dan kami bertiga berpandangan. Mama, Along, aku. Siapa nak masuk dulu. Akhirnya anak saudara aku yang berusia dua tahun terkedek-kedek masuk ke dalam balai dahulu dengan kami membantunya menolak pintu. Balai lengang. Yang ada cuma seorang pegawai polis. Waktu itu jam sudah pun melepasi pukul 12 tengahari tapi seakan tak 'register' dalam fikiran aku bahawa mereka keluar makan. Manalah aku tau. Aku tak pernah pergi balai.

'Part introduction' ini akan aku ingat sampai mati. Dengan 'nervous'nya aku ke kaunter dan memberi salam. Kataku dengan berdiri tegak dan memintal-mintal tali beg, "Kad pengenalan saya hilang. Saya nak buat 'report'." Segala penerangan aku berikan dalam posisi tersebut. Mulut aku bercakap tanpa henti hinggalah cerita aku tamat. Pegawai itu tersenyum nak tahan gelak, "Eh, duduklah dulu." Ya ampun! Malu aku! Oh ya, satu lagi fakta yang menyebabkan aku 'nervous' tak tentu pasal adalah sebab pegawai itu muda dan sangat kacak. Haha. Kalau pakcik tua tak 'handsome', dah lama aku duduk selamba dan meneruskan cerita sambil mengangkat-angkat tangan penuh aksi. Oh, I wish!

Keluar segala fakta bahawa aku belajar di luar negara. Pegawai yang kacak banyak bertanya, penuh dengan rasa takjub.

'Oh, belajar mana?'

'Manchester.'

''Best' tak belajar luar negara?'

''Best'. Tapi tak boleh duduk lama-lama.'

'Tak takut?'

'Hah, nak takut apa?'

'Awak tak apalah. Tau cakap mat salleh.'

Aku tergelak.

'Ingatkan Myvi yang hilang.'

Bertambah gelak aku.

Sesi membuat 'report' terasa sangat lambat. Kerana dia lambat-lambat membuat kerja dan terpaksa mengulang kerja kerana taipan 'report' yang pertama 'hilang'. Maklum sajalah, zaman IT dan komputer. Aku yang masih berbaki 'nervous' memandang dinding, melayan anak saudara, dan melakukan semua benda yang pelik-pelik. Dalam pada masa yang sama, aku tersengih-sengih nak menahan gelak. Aku masih tak percaya aku berada di balai. Dan di hadapan pegawai yang kacak.

Selesai urusan 'report', aku mula hendak membayar yuran. Waktu itulah berduyun-duyun pegawai polis masuk. Salah seorang kelihatan lebih 'senior' daripada yang lain. Dia menyibuk nak melihat kenapa aku ada di balai. Dan seperti orang-orang tua biasa dia berkata, "Hah? Hilang IC?" Kecoh ah lu pakcik. Buat-buat terkejut pula. Macamlah aku seorang yang hilang IC.

Aku terpaksa mengulang cerita. Kali ini lebih laju dan yakin. Aku menceritakan bagaimana aku meninggalkan IC aku di Malaysia kerana aku belajar diluar negara dan ianya hilang ketika rumah aku sedang diubahsuai. Aku siap menambah, "Saya memang tak bawa ke sana sebab tak mau hilang. Abis dah nak hilang. Itu tak dapat nak dielakkanlah," apabila dia meningkah bahawa aku patut membawa IC aku bersama ke luar negara. Hoh, kadang-kadang aku agak 'blunt'. Nasib baik aku tak dicampak masuk ke dalam lokap. Dia berlalu pergi, mungkin puas dengan jawapan aku. Haha. Pegawai polis yang sedari tadi melayan aku berkata sesuatu dengan nada berbisik, tak dapat aku fahami kerana pelat Kelantannya yang pekat. Tapi seakan berkata, "Bagus awak cakap tu."

Dan aku sangat yakin itu yang dia katakan kerana selepas itu lebih jelas kedengaran dia bersuara, "IC orang, suka hati oranglah! Ya tak?" Dan aku cepat-cepat keluar balai, masuk ke dalam kereta dan tergelak besar.

Hari ini tengoklah. Mungkin nak bergaduh dengan orang di Jabatan Pendaftaran pula. Haha!

3 comments:

Minci said...

wahaha.. moga2 polis muda yg hensem tuh tk baca isen nih :P

omg.. kelaka2..and anak buah kau yg beriya masuk balai tuh mesti Sarah.. he he

ok. nak chiaow. be back on Monday.. :)

bZz said...

Alah, baru Ic hilang. Saya surat beranak yg hilang rileks je...

daju said...

hahhaa..handsome yer..bertambah2 nervous..kna tahan gelak kt office ni..kang kantoi xde keje..

i dont bring my IC pegi states too..
kan dah ade passport as our identification..xperlu IC la kot..ntah..