Friday, August 15, 2008

alaaa..lagi??


Cis! Buat lawak betullah. Aku ingatkan sekali tu saja pengalaman yang akan aku dapat. Rupanya tidak. Aku terpaksa ke balai untuk kali kedua.

Bukti ketidak-terurus-an aku benar-benar terbukti. Sijil SPM dan Matrikulasi aku didapati turut hilang semalam. Haha. Macam laporan berita pula tona ayat ini. Eish. Bodoh ke tak bodoh. Setelah tamat meraung-raung dan bertanya pelbagai pihak, pilihan aku hanya satu: KE BALAI SEMULA. Fikiran aku meliar hingga ke peringkat 'tak mau bekerja' hanya kerana aku tak mau ke sana lagi. Tapi apakan daya, aku ni dah tua bangka. Belajar tinggi-tinggi, tak nak kerja pula, menghabiskan beras mak-ayah, kecil-kecil tak nak mati, dah besar menyusahkan orang dan segala kutukan yang sejajar dengannya akan keluar dari mulut manusia sekitar. Ya, aku tau. Fikiran aku memang jauh dan gelabah tak kena tempat.

Kalian tentu dah tau apa yang berlegar dalam fikiran pegawai polis, kan? Nasib baiklah senyuman aku menawan dan digemari ramai. Haha. Jadi pegawai polis berkata dengan lemah lembut:

'Hari tu hilang IC. Hah, hari ni hilang apa pula?'

'Sijil SPM dengan Matriks.'

'Awak ni asyik hilang barang je. Dah cari berapa hari?'

'Semalam sehari suntuk.'

'Eish. Ni kang satu hari nanti awak pula yang hilang.'

Aku sengih saja. Seakan profesional, aku telah siap menulis butiran diri dan nama sijil yang hilang siap-siap sebelum masuk ke balai. Haha. Hari ini kurang 'stress'nya. Mungkin kerana sudah terbiasa. Jadi semua urusan berjalan cepat dan lancar.

Aku sempat berbual-bual dengan pegawai polis. Ayat paling 'best' aku dengar:

'Kalau ada masa, datanglah lepak-lepak sama. Awak tu bukannya ada apa nak buat dua bulan duduk dekat rumah.'

Haha. Matilah 'bonding' dengan polis. OK kalian. Lepas ni, tak ada lagi sesi melepak di mapley. Aku lepak balai, sudeh! Apa ke hal nak lepak balai? Pelik...pelik.

3 comments:

Anonymous said...

lepak jer dlm tirai besi tu...makan semua free...hahaha...lps nie apa lak la yg hilang...hahaha...nie...dh check ke surat beranak ada tak...hahahaha

bZz said...

Dah berapa kali gi lepak kat balai?

Kalau awak dah ada rebonding ngan abg polis. Boleh la mintak tolong. Ckp kat abg tuh, kasik clear Bzz punya saman ek. Tak banyak. Ada la 2-3. Tu pun tak tahu saman ntah tahun bile... Hahahaha...

nem said...

jet!! lawak ah cite ko ni. ade plak ajak lepak kt balai hahaha ade ke org wt gitu?