Wednesday, June 18, 2008

kooga


Semalam, 17 Jun, adalah hari jadi abang aku yang paling tua. Umurnya meningkat ke 31, tapi katanya dia masih 13 tahun. Aku hampir-hampir terlupa akan hari jadinya. Nasib baiklah dia membuat inisiatif untuk mengingatkan aku. Bukankah menyedihkan kalau adik/abang/kakak kalian terlupa untuk mengucapkan kata-kata selamat pada hari-hari penting kalian?

Lama kami tak berbual. Abang aku sedang menghitung hari. Kata aku, "Oh, hitung hari nak dapat 'baby' eh?" Katanya, "Oh, bukan. Tu Kak I** boleh hitung sendiri. Abang tengah hitung hari untuk Liga Ragbi Alumni." Tergelak aku dibuatnya. Sempat juga kami berbual tentang hal politik Malaysia. Aku suka dengar hal-hal politik daripada ayah dan abang-abang aku. Mereka adalah sumber terbaik untuk aku memahami situasi politik negara.

"Eh, 'body armour' Kooga tu pun dah sampai kan?" katanya tiba-tiba, merujuk kepada pakaian ragbi yang dipesannya daripada aku.

Jawab aku, "Dah. Dah sampai dah. Orang dah siap pakai lagi."

"Buat ganti bra? Hahahhaha."

"Haha. Biasalah. Tambah 'volume' di dada."

"Supaya kelihatan lebih sasa."

Borak-borak kosong yang tak bertapis. Abang yang sama berbincang hal 'tampon' dan membuat eksperimen ke atas 'tampon' malang itu dengan aku. Lawak-lawaknya tak pernah tidak berjaya membuatkan aku ketawa. Teringat aku akan kata-kata isterinya, "Tahun ni saya kasi awak 'birthday present' 'best' punya: ANAK." Isterinya dijangka bersalin dalam bulan ini, bulan Jun. Aku menyuruh dia pesan kepada Alea, anaknya yang tua berdoa agar adiknya cepat dilahirkan.

"Suruh Alea doa 'baby' lahir cepat. 'Sure' makbul. Sebab dia suci."

"Suci dari hadas?"

Dan aku tergelak lagi.

Selamat hari ulangtahun. Semoga Allah merahmati abang aku dan ahli keluarganya.

4 comments:

sheilazrien said...

baju rugbi?! uiy0u~ pandai plak k0 mencharinye eh jojet.. :D

*sangat la x tapis..semp0i kamu adek bradek..

Anonymous said...

selamat hari jadi abang jet..

jetjetsemot said...

majod..oh, die kasik aku link suro belikan oline..ahaha..tade mase aku nak mencariknye..yeh, adik beradik memang gile siket..

myra..hepi day to u..eheh..

bzz said...

Waaa...

Kenapa time saya dulu takde baju ni. Main belasah je berlenggeng kat padang? Empuk tak Jett pakai baju nih?

Emm... umur abg awak tak jauh ek ngan saya... hahaha...


....Bile balik jett?