Thursday, July 31, 2008

come back


Aku hilang lagi. Diculik pergi merantau negara Eropah. Tak serupa percutian. Aku asyik marah, dan sekejap-sekejap mau menangis. Sudah aku bilang (satu, dua, tiga), aku tak mau pergi. Bingit telinga ini mendengar bebelan orang, 'Eh, dah dekat sangat dengan Eropah tu. Pergilah jalan-jalan. Tengok-tengok negara orang.' Dalam hati aku menjawab, 'Engkau nak tampung duit belanja aku buat semua tu ke?' Akal biar panjang. Tak semestinya apa yang berlegar dalam fikiran kalian, berlegar dalam fikiran orang lain. Tak semestinya apa yang pada akal kalian bernas, bernas juga pada akal orang lain. Terima saja jawapan aku: Tak nak!

Jangan dipaksa bila aku tak mau. Sepuluh hari perjalanan adalah sepuluh hari paling panjang yang pernah aku lalui. Masa terasa berlalu begitu perlahan. Dan lebih menjengkelkan apabila aku tak dapat melakukan rutin harian aku seperti biasa. Ya, aku adalah manusia yang terlalu selesa dengan kehidupan aku, dan tak mau ianya berubah.

Bisa saja aku taipkan seluruh rasa kesal dan benci aku tentang lawatan Eropah tersebut tetapi aku yakin kalian akan mengatakan aku seorang yang terlalu banyak mengeluh. Mungkin tidak semua, tapi aku akan menaip dari masa ke masa, sedikit sebanyak peristiwa yang pada aku 'penting' supaya dapat dijadikan pengajaran buat kita semua. Apapun, syukur bahawa akhirnya aku telah selamat sampai ke bumi Preston ini dan sekali lagi menaip di Wasaii.

Jaga diri kalian.

3 comments:

Minci said...

hahaha.. aku faham sgt perasaan keselesaan itu.. :P

yah.. aku ingin membaca mengenai pengalaman yg berpengajaran itu..

till then, u take care of yourself and each other :)

bZz said...

welcome back to malaysia, soon...

sheilazrien said...

jet, k0 da nak balek msia f0r good ke?! jadi d0c kat spital mane tue?!

hehehe.. :D
ape p0ng slamat kembali ke pRest0n..hihi