Friday, March 14, 2008

keserasian


Sumber gambar: BradFitzpatrick
Conformity:
  1. Similarity in form or character; agreement: I acted in conformity with my principles.
  2. Action or behavior in correspondence with socially accepted standards, conventions, rules, or laws: conformity to university regulations.
Compatibility:
  1. Capable of existing or performing in harmonious, agreeable, or congenial combination with another or others: compatible family relationships.
  2. Capable of orderly, efficient integration and operation with other elements in a system with no modification or conversion required.
Sumber: Dictionary.com

Wow. Akhir-akhir ni fikiran aku berkecamuk. Aku 'confuse' dan 'drowsy' umpama baru lepas terkena serangan sawan. Mungkin juga aku kena 'stroke' iaitulah angin ahmar. Aku benar-benar perlukan bantuan kalian. Tolong tafsirkan untuk aku apa itu 'keserasian'. Dan adakah ia sesuatu yang sedia wujud dalam sebuah perhubungan, atau sesuatu yang perlu dipupuk?

Sila hantarkan penyertaan kalian di kotak komenan yang tertera. Kerjasama kalian amat aku hargai. 'Silent readers' amat-amat digalakkan untuk turut serta.




Tertakluk pada terma dan syarat yan ditetapkan. Sila jangan tiru jawapan aku yang ditiru daripada kamus. Aku ketuk nanti.

Untuk main-main, sila klik sini.

10 comments:

dr cinta palsu said...

keserasian@chemistry adalah suatu yg amat penting dlm perhubungan suci 2 insan.

utk menjawab samada sedia wujud atau perlu dipupuk, ianya bergantung kepada kedua belah individu itu sendiri.

sedia wujud: sudah pasti kala utk memulakan perhubungan tidak begitu susah kerana chemistry itu sudah ada. mantapkan lagi dgn mengenal pasti kelemahan yg ada dan sama2 berusaha utk memperelokkannya.

perlu dipupuk:maybe bnyk masalah yg timbul b4 ni or ada something yg missin', so pasangan akan cuba memperbaiki apa yang kurang, apa yg lebih pada diri masing2. ini perlu kerjasama, toleransi yg jujur antara kedua belah pihak utk menghasilkan impak maksima.

so kepada yg buat2 bertanya soalan, buat ape susah2...kawen sajor....muahahahahhahaha

ps-maaf kalo xmenjawab soklan dgn tepat..maybe tak paham soklan kot..ngeh...ngeh.

ps2- check this info also maa.

from MsAnonymous (Forum Cari)

TIP MENGENALI KESERASIAN BAKAL PASANGAN

Petanda 1
Rahsia sepasang kekasih agar dapat memiliki usia hubungan yang panjang adalah dengan adanya saling kerjasama. Kita dan dia selalu dapat saling membantu, dalam urusan remeh atau besar. Paling penting adalah kita berdua selalu dapat melalui segala aspek kehidupan secara bersama-sama. Dan semuanya terasa amat menyenangkan meskipun tanpa harus melibatkan orang lain. Apakah kita sudah merasakan perkara tersebut? Jika ya, selamat... kerana ada harapan bahawa dia adalah calon pendamping hidup kita!

Petanda 2
Salah satu kriteria yang menentukan sesuai atau tidaknya dia sebagai jodoh kita atau bukan adalah kemampuannya bersikap bersahaja di depan kita. Cuba sekarang perhatikan, apakah gerak-gerinya, caranya berpakaian, gaya rambutnya, caranya berbicara serta tertawanya mengesankan apa adanya? Apakah setiap ucapannya selalu tampak spontan dan tidak dibuat-buat? Jika tidak, maaf kemungkinan besar dia bukan jodoh kita!


Petanda 3
Adanya deria batiniah membuat hati kita berdua dapat selalu saling tahu. Dan bila kita atau si dia dapat saling membaca fikiran dan menduga reaksi serta perasaannya satu sama lainnya pada situasi tertentu. Selamat! Sebenarnya dialah destinasi kebahagiaan kita...

Petanda 4
Bersamanya dapat membuat perasaan kita menjadi tenang, selesa dan tanpa perasaan tertekan. Berjam-jam bersamanya, setiap waktu dan setiap hari tanpa membuat kita merasa bosan... Inilah petanda bahawa kita berdua kelak akan saling terikat.

Petanda 5
Dia selalu ada untuk kita dalam situasi apa pun. Dan dia selalu dapat memahami situasi dalam hati kita baik dalam suka dan duka. Percayalah pasangan yang berjodoh pasti tak takut mengalami pasang-surut, suka-duka saat bersama. Sekarang, ingat-ingat kembali. Apakah dia orang pertama yang datang memberi bantuan tatkala kita dirundung musibah? Dia selalu faham saat emosi kita terganggu? Dia tahu keadaan waktu anda sakit? Jika ya, tak salah lagi. Dialah orangnya...

Petanda 6
Dia tak terlalu peduli dengan masa lalu keluarga kita, dia tak peduli dengan masa lalu kita saat bersama kekasih terdahulu. Dia juga tak malu-malu menceritakan masa lalunya... Nah, kalau begitu ini bisa bererti dia sudah siap menerima kita apa adanya..

Petanda 7
Setiap orang pasti memiliki kekurangan, dan kita tak malu-malu perlihatkannya pada si dia. Bahkan pada saat kita tampil 'buruk' di depannya sekalipun, misalnya saat kita bangun tidur atau saat kita sakit dan tak mandi selama dua hari. Ataupun menceritakan sejujurnya kepada kita tentang kelemahan dan kekurangannya... Nah! Kita dan dia memangnya disuratkan untuk bersama!

Petanda 8
Bila merasa rahsia kita bisa lebih selamat di tangannya daripada di tangan sahabat-sahabat kita yang lain. Atau kita merasa sudah tak dapat lagi menyimpan rahsia apapun darinya, maka berbahagialah! Kerana ini bererti pasangan sejati telah kita temukan!

bZz said...

alamak pjgnya jawapan kasyah. Tarik balik la jawapan...

Sok sy fikirkan... sat gik sy bukak Men from mars... Personality plus... n Jamie's Kitchen utk masak kitchen chop.

Ada hadiah ke Jett?

Ps-kamu memberi idea apa utk next week.

bZz said...

Sedikit tambahan...
http://luluvikar.blogspot.com/2006/07/keserasian-pasangan-mencapai.html

Sy baru fikir, personality plus+men from mars = pening kepala...

myra said...

omggg..dr palsu da jawab segala2nya
jajah..komenku td ada ke x okie..sebab tiba2 dia kekosongan..tp takpelah meh sini nak ckp lagi sebagai penegasan

serasi adalah bila kamu senang dengannya..klu dia ada kamu apreciate klu dia takde kamu bosan..dan bukanla bila dia takde..kamu nanes2 tp bila dia ada dekat..kamu marah2..hehehe tp tu mungkin juga kerana kamu sendiri tak selesa dgn diri kamu yg sedang nak berpacaran [omg,bahsaku cam gei gei]

serasi dua..kamu senanglah dengannye..rasa cam terbang..haha

u can tell everything..that's the key

jetjetsemot said...

waaa..dr cinta palsu..kamu bebel ape ni..mentang2 suro taip panjang2..mmg abes panang die taip..tengs..entry anda diterima...

bzz..ei..how come u know it's kasyah..oh..ade link ke..eheh..jawab panjang2 ok bzz..lawan kasyah ni..bukak kitab lak die ni..meniru dlm peperiksaan..nak kne sebat ke..oh, tengs gak krn berhasrat nak jwb dan kasik link..

myra..yeh, awk tau apa situasinye..kalu sy takle tell him anything at all..msok kategori mana..ei myra, kamu x jawab soalan dgn tepat..jadi, dipupuk atau sedia ada..dri jawapan kamu macam sedia ada..btol?

jetjetsemot said...

eh..aku nak kasik present la kat org2 yg jawap..ahahah...poskad je la tapi....kasyahnye jawapan sgt bgos..tros nak copy paste jadi rangka surat permohonan..

bZz said...

10 April ni hanto hadiah. pakai dhl...

Personality Plus - Setiap manusia berbeza. Kita harus kenal personality org lain. kita harus juga kenal personality kita. So kita boleh handle dengan baik masalah yg timbul akibat pertembungan dua individu yg berbeza

Men From mars - Lelaki dan perempuan berbeza. Punyai personality yg selalunya bertentangan.

Tapi, sehebatmana pun kita belajar perkara tu. Setere mana pun kita kenal org tu. kalau kita tak jujur, tak ikhlas, keras kepala, pentingkan diri sendiri, tamak dan kedekut (+etc). Sama je resultnya...

But tak tahuu le kan... Hari ni sewel, esok bengong, lusa bangang... tulat dan seterus.. baik sebaiknya...

Minci said...

erk? bday bzz 10 April ker?
otak aku tk brp serious nk jawab soklan nih. so, keserasian adalah apabila ko masok dgn dia dan kalo tk masok seklaipun, ko ada keinginan nk masok dgn dia..

miahahaha.. abaikan

bZz said...

Aries + Virgo = Org kata tak sesuai. Byk masalah akan timbul. Tak tahan lama. Perbezaan yg berbeza. Keserasian = hampeh...

But sy manage utk kekal 4 tahun. Memula nak berkenalan memang problem, but lepas tu bile boleh tolak ansur. Tak jadi masalah. Perbezaan (tak serasi) jadi satu cabaran yg menyeronokkan. Perbezaan tu ibarat something new utk dipelajari.


Tapi ianya akan jadi masalah bile sikap tolak ansur, keras kepala, ikut suka hati sendiri menguasai diri. Dan kalau dulu cukup, sekarang ni jadi tak cukup...

Lebih lagi2, bila dh ada org ketiga. Yg kononnya lebih serasi tak kire dari segi (yg nampak) mahupun serasi pada virgo + xxx nya.

YG MALANG, yg kononnya 'serasi' tulah yg cuma kekal cuma 5 bulan je.. Bukannya bertahun mahupun selamanya seperti yg di harapkan.

So jgn risau Jett... Kalau kita cinta seseorang, cintailah org tadi seadanya. Cintai dia seumur hidup kita. Jadi dia akan mencintai kita seadanya seumur hidupnya. Maka kekurangan dan ketidakserasian akan dapat diatasi.

Yg ikhlas...
Pakar sakit otak, Dr bZz


Ps -- Jgn percaya kata2 saya...

shank said...

sbb ade hadiah...
saya nak jawab...
serasi adalah bermaksud..your own interpretation of serasi...

conformity adalah your own interpretation of conformity

bermaksud...tak kire apekah maksudnye..tak kire apekah termnye...hatimu berkata ape?..mindamu berkata ape??

lain org lain interpretasi..interpretasimu lagi bermakne daripada interpretasi oxford dictionary or dorland or whatever fooking dictionary yg ade...

sekian...
sila la postkan hadiah...terima kasih..