Saturday, January 26, 2008

tiny


Akibat nak membetulkan sebutan anak saudara aku yang tak betul, aku terkena tempias memori daun pisang. Haha. Macam kambing je ayat. Begini ceritanya.

Anak saudara aku yang telah aku ceritakan dalam dua isen sebelum ini agak pelat. Apa-apa perkataan yang huruf keduanya adalah E akan disebut pelik olehnya. Kita mulakan dengan pelajaran huruf vokal pada hari ini. A, E, I, O, U, ya kalian. A..ah. E...er. E..ay. I..e. O..oh. U..uh. Contohnya, perkataan ‘kelabu’ disebutnya ‘kaylabu’ dan ‘pening’ menjadi ‘pay-ning’.

Waktu itu kami adik-beradik sedang makan malam di rumah atok. Iaitu pada malam sebelum hari jadi aku. Dia meminta sesuatu daripada ibunya, aku tak ingat apa. Tapi disebutnya perkataan ‘kecik’ sebagai ‘kay-cik.” Aku cuba membetulkannya.

“Kay-cik.”
“Ke-cik.”
“Kay-cik.”
“Ke-cik.”

Tiba-tiba ibunya menyampuk, “Kecik tu ex-boyfriend Bonda.” Aku tersentak. Aik? Bila pula mamat tu jadi ‘boyfriend’ aku? Citt! “Apa cerita dia? Ada kawan lagi?” Aku hanya menggeleng. Along pula menyampuk, “Biarkan dia. Dia yang rugi taknak kat adik Along.” Aku dah mula bergenang. Along sambung lagi, “Kawan je ramai-ramai dulu.” Eish…sayu. Malam hari jadi aku ni lu-orang bikin aku genang-genang pula. Nasib aku tak ‘smack’ kalian.

Mujur isu tu mudah saja tamat. Tak sampai seminit emosi aku mulai pulih. Benda lepas jangan dikenang. Dan kita akan tahu bahawa luka tu dah sembuh apabila dengan mudah kita memaafkan dan tak kisah dengan fakta bahawa ianya pernah berlaku. Untuk individu terlibat jika terbaca, maafkan atas tersiarnya cerita ini dan ‘privacy’ yang langsung tak wujud antara kami adik-beradik.

5 comments:

sheiLazRienRamli said...

jojet..
rindu nyeh kat kamu..hikhik..
kamu pernah berkaseh sayang ya..

saya jugak pernah..skali..skang tdak lagik..

notakaki:d0lu2 ade toeng name kechique..

Minci said...

dikau sunggo mulia..

jetjetsemot said...

majod..rindu sama aku..terus terharu..sape nama sebena toeng kamu tuh..

kamen..aku cube2 je la..yang kasik aku markah Tuhan lah kan..

bzz said...

Jgn sedih2... 1 pergi. 10 kemari. Right?

jetjetsemot said...

bzz..10 orang gile yang mai naa..hehe..