Tuesday, August 07, 2007

menyulam keyakinan: Anda boleh! BOLEH BLAH!



Picture source: Yayasan Tunas Cendekia


"..Jet?"

"Hoh? Apa dia?"

"Sudah-sudahlah tu."

"Apanya?"

"Lupakanlah pasal baju tu..."

"Hmm...tau tak? Setiap kali terpandang baju tu, aku rasa sesal sangat. Haih! Rasa nak bakar orang pun ada."

"Banyak hikmah kalau kau fikir..."

"Contoh?"

"Kau tak cuci sekali baju jingga tu dengan baju kau yang lain dalam mesin basuh..ada satu kan baju yang kau baru beli terselamat dan tak capuk.."

"Tapi..tu bukan baju yang aku suka sangat. Lama dah aku tahan diri nak beli baju untuk pergi sekolah. Duit bukan selalu ada. Bila ada? Bila dah beli? Tiba-tiba tak boleh pakai. Nak pakai buat pergi kebun pun, aku bukan ada kebun...Orang suruh pakai dalam rumah saja. Tapi ikhlasnya, tengok baju-baju tu pun aku tak boleh. Apatah lagi nak pakai. Sebab sesalnya tersangatlah dalam. Eish..Kenapa aku emosi sangat ni??"

"Mungkin sebab kau dah lama simpan hasrat nak beli baju.."

"Ya. Dan sekarang, duit pun dah tak ada balik. Macam mana? Cuba kau cakap macam mana aku nak 'get over' benda kecil ni. Kecil pada kau, tapi tidak pada aku. Tolonglah jangan cakap 'kesian'. Rasa nak lempang je orang yang cakap 'kesian'!"

"Jet..."

"Apa dia??? Sibuklah kau!"

"Macam ni...fikir positif lagi. Kan Biskutmuka @ Minci cakap, kau nampak pelik pakai baju macam tu. Mungkin bukan 'style' yang patut kau cuba. Lagipun, warna jingga tak sesuai dengan kulit kau yang gelap..Kan? Hah, cuba fikir macam tu..'Imagine'.."

"Lagi? Tak 'comforted' lagi ni. Usaha lagi!"

"Hitam. Warna hitam lah lagi boleh diharap. Tak payah diseterika, buat badan nampak lagi 'slim'. Hah. T-shirt, kau sesuai pakai t-shirt je. Baru 'rock'. Kau bukan perempuan balada. Baju tu, aku tengok gaya-gaya balada je lebih. Tak sesuai..tak sesuai. Biar je lah dia rosak pun. Esok kau hantar kat kedai amal kat depan tu. Dapat juga pahala menderma pakaian. First hand lagi tu."

"First hand pala korok kau! Tak pernah pakai tau baju tu. Sebab rosak baru nak derma. Nampak sangat tak ikhlas!"

"Hah. Tau pun. Kau ingat orang-orang susah tu, baju dia lawa-lawa ke? Ada orang main amik je baju dari tempat buang sampah,tau? Capuk-capuk pun boleh pakailah. Kesian sikit kat orang yang tak ada baju langsung tu! Ni asyik merengek je. Bukan boleh buat apa dah. Redha la sikit. Bersyukur ke apa. Ni sikit-sikit nak nangis. Sikit-sikit nak nangis. Aku 'tampo' juga budak ni!"

"Eee..garangnya!"

"Hah! Macam mana? InsyaAllah, nanti ada rezeki lagi entah-entah kau dapat yang lagi lawa. Kau ingat baju ala-ala macam ni yang kau tengok kat 'town' hari tu? Warna hitam tu. Lagi sesuai untuk kau."

"Tak ada duitlah.."

"Tak apa. Rezeki. Kalau ada, ada lah.Kalau tak ada, kan banyak lagi rezeki yang kau dah terima. Kenapa nak pandang benda yang kecil sebagai besar, dan meremehkan rezeki lain yang kalau nak dikira banyaknya, berlipat ganda lebih dari kerosakkan dua helai baju kau tu. Hah, Jet?"

"OK. Sekarang kau dah mula datangkan rasional aku. Syab-bas beta!"

"Boleh? Boleh hadapi kesedihan ni?"

"InsyaAllah, boleh agaknya. Tapi kau kena ulang ayat-ayat kau yang membina, sepanjang 'recovery period' aku. Aku rasa, bila kering je baju-baju tu nanti, aku kena lipat dan simpan. Letak bawah sekali dalam longgokan baju aku supaya aku tak nampak. Sebulan dua, mungkin baru 'settle' perasaan ni. Eh, entah-entah esok aku dah OK dah. Mm. Mungkin..(Mata bersinar)"

"Yaaa...semangat inilah yang kita mahukan!"

"Oi. Kau ingat ni 'game show' ke apa? Diam ah."

"Jangan sedih tau, Jet.."

"Tak dah.."

"Betul ke ni, Jet?"

"Ala, kalau sedih pun aku cakap lah dengan kau. Bukan jauh pun. Small matter ah."

"Betul ni? Hah, Jet?"

"Betul lah.."

"Serius ni Jet. Boleh eh?"

"Iye.."

"Boleh ke?"

"Aku lempang kau kang!"

Perbualan aku, dengan siapa lagi kalau bukan diri aku sendiri. Hanya aku yang dapat 'comfort'kan diri sendiri. Dah kalau asyik nak melempang orang, sampai bila pun orang lain tak boleh nak 'proceed' untuk 'comfort'kan aku. Satu ayat, lempang..Satu ayat, lempang lagi. Aku? Aku tak lalu nak lempang diri sendiri. Heheh.

Jagalah baju anda. Dan sayangilah ia sebelum kamu disayangi. Hoh?

5 comments:

bzz said...

Jangan sedih. Sok dpt baju baru lagi cantik. Ok?

Saya pernah rasa macam awak. Cuma dah pakai sekali la... Then baju tu saya adjust skek. Kasik kaler2. Rendam ngan dye. Jadik pelik. But buat berseni. Org tanye apehal baju kau? Ni la seni...

Pengurus Za said...

ko dah jadi watak dlm heroes tu ke?
pmpuan yg ade 2 personaliti tu?

nnt kite try cari dye nak?

jetjetsemot said...

bzz..hoo..tengs...yeh, ade gak niat nak dye tuh..heh..tgk la cmne..yeh, sumerg pena mengalaminya, i guess..

za..mmg slalu ckp dgn diri snirik la..dalam hati la..pehtu panggei Jet, tak pena panggei nama btol aku..klu jupe dye okeh gak..dah x kesa nak buat apa dgn baju tuh..terima kaseh krn menjadi rakan yg cube menghilangkan tompok2 pada baju..haha..

Anonymous said...

marah diri sendiri tu lagi baik dari marah org lain yg tgh tumbuk sambal belacan kat dapur... Hahahaha

Anonymous said...

pastinya ada hikmahnya..sabarr