Wednesday, June 06, 2007

tak pelik tapi ngong


Sebelum aku menggilakan diri untuk mencari artikel projekku yang hilang, ingin aku kongsi bersama jawapan kepada 'tag' Fizatul yang bertajuk 6 perkara pelik tentang aku. Dah lama 'postpone' ni. Pada aku, apa yang aku kongsi ini lebih kepada 'habit' hidup aku dan bukanlah kerana aku pelik. Ayoh, mulakan:

1. Kita mulakan dengan rahsia bilik tidur. Benda yang selalu keluarga aku tegur adalah habit aku yang tidur goyang-goyang dan gesel-gesel kaki. Goyang aku ni boleh dikira tahap goyang gerudi Inul jugak sebab dari lutut ke bawah aku kasik gesel dengan alas tidur aku. Itu yang 'standard'. Kalau aku nak menggila lagi, aku boleh goyang daripada atas peha. Dan kalau aku malas, aku goyang dari paras buku lali saja. Macam-macam habit tidur yang pernah aku aplikasikan seperti meletakkan jam pada telinga untuk mendengar bunyi jam berdetak dan juga meletakkan gajah aku si Robi di atas muka. Tapi gesel kaki ni yang 'permanent'. Biar aku berkongsi situasi di rumah waktu aku kecil. Bila aku nak tidur dalam jangka masa yang tetap, aku akan pesan kat abang aku, "Deli, nanti kejut orang tau. Nak tidur sejam. Tapi tengok dulu kaki ni. Bila dah berenti baru timing tau." Kalau tidur dengan kakak aku pulak dia membebel, "Oi, bisinglah!" Lepas tu dia tindas kaki aku dengan kaki dia tak kasik aku goyang-goyang. Lepas tuh aku sepak kaki dia. Nanti dia gelak-gelak sebab berjaya kacau proses peniduran aku. Cousin-cousin aku pun selalu main-mainkan habit aku ni. Diorang gelak-gelak dan berkata, "Woo, macam Siti Nurhaliza!" Aku tanya pesal. Diorang kata makcik aku baca kat magazine mana entah, Siti pun habit tidurnya goyang-goyang kaki. Tak caya? Tanyalah Datuk K sebab dia yang tidur dengan Siti. Tapi aku perasan habit ni tak berlaku masa musim sejuk kat sini sebab aku akan 'curl-up' dan tak bergerak, takut angin masuk bawah selimut.

2. Rahsia bilik mandi pula ada dua. Satu, bila dah melakukan urusan semulajadi atau 'nature's call' aku akan duduk mengira dari 1-40 secara perlahan. Ini mungkin tak pelik sebab aku belajar masa sekolah agama dulu perempuan kena stay dalam posisi urusan hajatnya selama 40 langkah supaya salur kencing benar-benar kosong. Manakala lelaki pula kena berdehem untuk tujuan yang sama. Bila aku belajar anatomi, aku dapati ajaran agama ini sangat relevan kerana hakikatnya badan lelaki dan perempuan adalah berbeza. Bagi lelaki, meninggikan tekanan dalam abdomen membantu mengosongkan pundi kencing dan perilaku berdehem tu sebenarnya membantu dalam hal ini. Manakala bagi perempuan pula, salur kencing hanya akan kosong betul dengan bantuan graviti dan disinilah kiraan 40 tadi membantu. Yang peliknya, aku akan kira 1-30 kemudian 1-10. Aku tak pandai nak kira straight 1-40.

3. Kedua, bila aku syampu rambut aku hanya mencuci kulit kepala sahaja dan tak mengenakan buih syampu pada bahagian lain rambut aku. 'Conditioner' pula aku lumurkan pada rambut sahaja dan tidak pada kulit kepala. Ni pun tak pelik sebab aku mendapat ilmu ni dari buku penjagaan rambut kering. Haha!

4. Malas dan segan nak mengaku, tapi aku tak pernah sekalipun beli pakaian rahsia yang dipakai di bawah baju, sendiri. Aaa..no komen!

5. Oh. Walaupun pinggang aku 29 tapi aku memakai seluar jeans bersaiz 32. Dulu kala aku suka pakai baggy-baggy ni. Memang kena marahlah dengan segenap pelusuk dunia atas perilaku aku tu, termasuklah oleh abang aku yang garang sebab macam tak senonoh. Tapi aku buat bodoh je. Maklumlah, degil. Kepelikan aku terserlah bilamana hanya nurse saja yang dapat meyakinkan aku agar memakai tali pinggang. Masa tu aku ikut mak aku pergi klinik 'follow-up' surgerinya. Masa menunggu nak jumpa doktor, nurse Cina yang bertugas menegur aku, "Dik, lu punya seluar mau jatuhlah." Balik hospital, terus singgah Jusco beli tali pinggang. Lepas kejadian tu aku still beli seluar besar tapi pakai tali pinggang. Member-member aku ada yang gelakkan kata aku pakai seluar cerut. Nasiblah kan. Follow my happy heart, man~

6. Masa zaman aku tak stabil, kejap aku panggil mak aku 'mak', kejap 'ibu', kejap 'mama'. Cousin aku pun pelik, "Apalah panggilan sebenar budak ni untuk mak dia". Tapi jangan risau, sekarang dah permanent dah panggil 'mama' walaupun ada juga adik-beradik aku yang panggil 'mak'. Keling kan? Tapi nasib baik mak aku respon kepada semua panggilan tu. Nasib baik tak kena jerit tau. Maka, dengan ini sekarang aku tak pelik.

Ya, tamatlah sudah sesi menjawab ini. Maafkan ke'panjang-lebar'an jawapan. Aku tak pelik. Mak aku cakap dia jumpa aku masa kecik-kecik duduk senyap-senyap balun banyak pil perancang dia. Bila abang aku dengar, dia kata 'Oh, patutlah macam bengong je budak ni.' Sekian.

4 comments:

Minci said...

hahaha.. terhibur2..
aku nk komen pjg lagi sebenarnyer tpai jari aku penat.. so.. jap lagi lah.. :P

asd said...

ngahaha...
;->

daju said...

ehh smpai skrg daju tukar2 pnggil my mom.kdg2 mama..if tgh mengada2 mummy plak..if tgh rindu2 ibu la plak..haha
tp klakar kamu punye weird things..bley thn kepelikan nye..

jetjetsemot said...

yasmin..lamanye jari kamu penat ye..

asd..ngahahah jugak..

waaa..daju same menggile..bgos2..jom kita buat 'club'..