Saturday, April 21, 2007

catching sunshine


Kalau nak bercerita pasal kehidupan, macam-macam boleh cerita. Tapi cerita apa yang paling kuat terpalit dalam minda kita? Yang kalau kita buat sesuatu, kita selalu terhenti sebab perkara yang sedang kita buat tu ada kena mengena dengan kisah lampau hidup kita. Sedih atau gembira? Subjektif soalan ni. Sebab depends pada situasi kehidupan seseorang tu. Kalau tengah bercinta, mungkinlah dia asyik tersengih saja bila kopek bawang sebab mungkin si boifren suka makan kerepek bawang lantas terus terkenang si cinta hati. Kalau baru lepas kena 'cerai' mungkin pula masa tengah kopek bawang, terus dicincang-cincang bawang tu sampai lumat kerana teringatkan kisah 'break'nya. Iaitu sebab bau badannya macam bawang, maka si boifren pun tinggalkan dia. Tak tahan katanya. Terus jimat duit letrik sebab tak payah pakai blender nak lumatkan bawang.

Kenapa aku merepek meraban pasal bawang ni? Aku pun tak pasti. Tapi yang pasti banyak cara kita nak salurkan rasa jiwa kita (respon). Dan pelbagai pula kesan dalam diri seseorang kepada satu kejadian yang sama. Cara saluran jiwa tu, macam contoh marah kat ex boifren tapi cincang bawang la. Orang macam ni selalunya tak salurkan perasaannya tapi simpan dalam jiwa sampai botol penuh. Lepas tu meletup..KABAABOOM la jawabnya. Contohnya, aku. Kadang-kadang tak payah cincang bawang pun. Muka lepak je tapi hati dalam banyak panas woo. Ada orang yang setiap masalah yang dia encounter dia terus bersemuka dengan orang yang berkaitan dan sort things out. Mungkin ini cara saluran yang terbaik, tapi tak berkesan kepada setiap personaliti dalam dunia ini. Kadang-kadang aku guna jugak cara ni. Cuma instead of cakap face-to-face, aku menulis. Respon selalunya adalah perkara yang kita lakukan pada masa right after kejadian hingga fikiran waras kita kembali..Atau mungkin kewarasan tu takkan kembali semula?

Kesan dalam diri hasil daripada sesuatu kejadian? Ini lebih kepada bagaimana seluruh kehidupan seseorang berubah oleh kejadian yang berlaku. Kita ambil contoh, ayah-ayah kita kahwin lain dan tinggalkan mak-mak kita menangis. Salam pun tak mahu. Jijik benar lagaknya. Seorang anak yang melalui kehidupan macam ni dari kecil, boleh terkesan dengan pelbagai cara yang berikut:
1. benci gila babeng kat bapaknya sampai bila esok besar kompom nak diterajang bapaknya tu..sampai mati
2. buat bodoh dengan bapaknya, benci lelaki in general, dan malas nak kahwin..sampai mati
3. flirt dengan semua lelaki lepas tu dump...sampai mati
4. maafkan bapaknya, doakan bapaknya dibuka pintu hati untuk menyedari segala kesilapan..sampai mati
5. jadi lesbian terus..sampai mati
6. bantai kahwin lain dan tinggalkan bini dijadikan hobi sepenuh masa..sampai mati
7. lari dari rumah
8. lumba motor
9. eksiden
10. mati....

Banyak kan? Manusia diberi pilihan. Untuk respon kepada sesuatu kejadian dan pilih bagaimana harusnya kejadian itu tinggalkan kesan dalam hidup kita. Baikkah? Burukkah? Adakah kita sentiasa nak marah dengan kejadian yang lampau? Atau kita nak maafkan dan let go, supaya akhirnya kita sendiri dapat hilangkan rasa beban dalam diri?


"Don’t be reckless with other people’s hearts, don’t put up with
people who are reckless with yours."

Baz Luhrmann-Everybody's Free (To Wear Sunscreen)

2 comments:

Minci said...

Myra dan aku ingin menyatakan bahawa kau sgt pandai menulis...

Myra mengatakan kau patut cuba tulis buku..

trimass...

jetjetsemot said...

org gile~