Thursday, January 18, 2007

gosok gigi di belakang tabir itu


Aku sibuk fikir apa yang aku nak taip untuk isen yang ini. Yang ada kena-mengena dengan wasaii. Tapi susah woo. Kan aku pernah cakap imaginasi aku terbatas. Aku tengah makan 'caramelised biscuits'. Kalau ZA suka makan biskut halia, aku rasa aku dah ketemu biskut pilihan aku. Biskut ni rasa kayu manis. I like! Ok. Nampak? Ini contoh pendirian aku yang tak tetap dan senang di 'distract' di mana ketika sedang bercakap pasal imaginasi terbatas, tiba-tiba masuk cerita biskut.

Ok. Aku rasa aku ada cerita nak dikongsi. Bukan, lebih kepada untuk dibincangkan. Siapa antara kalian yang benar-benar ada hati mau jadi artis? Best ke jadi artis? Kalau jadi artis, artis apa yang kalian nak jadi? Kalau jadi, apa nama komersial kalian? Kalau jadi, apa prinsip kalian dalam dunia tersebut? Di sini, kita guna teori Adlin Aman Ramli 'aku tanya, aku jawab'.

Aku pernah juga terfikir nak jadi artis. Masa kecil tak pernah, bila dah tua ni baru ilham itu datang. Nama komersial aku Jet. Apa bidang yang akan aku ceburi? Di sinilah segala masalah timbul. Aku tak ada apa-apa keistimewaan untuk jadi artis. Nyanyi adalah bersamaan dengan kiamat yang akan muncul setengah jam dari sekarang. Berlakon, aku lebih gemar walaupun aku tau akan di kritik hebat oleh pengkritik-pengkritik tanah air lantas merenggangkan aku dari piala Grammy Awards. Oleh itu, aku selalu berfikir kalau ditakdirkan aku nak bergiat dalam bidang seni, aku nak jadi orang belakang tabir. Tapi sekali sekala aku nak juga jadi gadis muka hadapan majalah. Bila aku timbang-timbang semula, macam susah. Ada baiknya aku jadi 'public figure' seperti ahli politik, pakar motivasi, atau sekadar tokoh apa-apa. Asalkan aku masuk majalah. Tapi kalau aku ceburi politik, aku rasa nanti ayah aku akan sakit jiwa. Pakar motivasi? Nenek aku cakap, "Buat apa pergi motivasi? Dah basi!" Lagipun, tak ada maknanya aku menghabiskan bergelen-gelen air liur untuk meningkatkan keyakinan orang lain sedang diri aku sendiri kurang yakin. Tokoh? Tokoh apa yang layak bagi aku? Hmm..tokong agaknya. Komplikasi di sini. Kalian dapat lihat?

Kenapa aku nak sangat jadi seorang selebriti? Mungkin kerana aku nak lihat melopongnya mulut-mulut orang yang pernah menganggap aku tak penting dalam hidup ini. Orang-orang yang tak pernah menerima aku seadanya aku. Biar wujud kekesalan di jiwa mereka. Tapi, sah-sahlah dengan niat sebegini aku tak diredhai Tuhanku. Secara ikhlas, aku pernah fikir sebegini. Tapi aku tak pernah serius untuk melakukannya. Kalau ada terpacul dari mulut aku bahawa aku nak jadi artis, maknanya adalah orang yang tak menghargai aku. Jadi, apa prinsip aku bila aku jadi artis? Tak minum arak? Tidak ke kelab malam? Tidak ambil dadah? Itu asasnya. Kalau tak jadi artis pun aku tak akan melakukan yang tersebut, insyaAllah. Jadi, apa prinsip yang harus dipegang Jet si artis? Aku pun tak pasti. Yang pasti, aku tau bukan mudah untuk hentikan cakap-cakap orang tentang diri aku, tentang keluarga, dan tentang orang-orang yang hadir dalam hidup aku bila masyhur menjadi sebahagian dari diri ini. Susah bukan? Hidup yang sentiasa diperhati dan dikritik. Ini salah, itu salah. Itukah yang kalian mahukan? Itukah yang aku nak? Hakikatnya, sukar nak menjadi orang yang diterima seadanya oleh masyarakat, sama ada kalian artis atau tidak. Cuma bezanya, populasi yang menilai Jet si artis adalah lebih besar dari populasi yang menilai Jet si picisan jalanan. Contohnya, hanya orang Kampung Pinang Sebatang dan kampung sebelah iaitu Kampung Oren, Ulu Tiram akan bercakap tentang rambut karat dan panjang Kordi Karman anak pakcik Husin Semberono, sedangkan hampir seluruh dunia memperkatakan hal kuku kaki Britney Spears yang tidak dipotong. Kesimpulannya, kita tak akan dapat memuaskan hati setiap manusia. Habis, aku nak jadi apa ni? Jadilah aku apa yang akan terjadi akan aku nanti. Sekian, dari artis untuk artis.

19 comments:

Myra said...

basically,aku x mau jadi artis tapi aku memang bercita2 semenjak kecik jadi isteri artis or someone fames dan menjadi kaya..

jetjetsemot said...

waa..tinggi cite2 mu natrah..smuge tercapai hendakNya..

Biskut Muka said...

first of all aku tergelak besar biler ko ckp ko nk jadi TOKONG... bergema bilik aku..hahaha..

secara angan2 nya menjadi org femes nih mmg best tp nanti sume bende yg kiter ckp, org ingat..sedangkn hati manusia nih kan mudah berubah2. kang bila aku ckp aku nak jadi canni cannni.. biler tk buat kang org bising kan...

so, i think lar.. plg hebat kau nk jadi dlm dunia media.. mebbe as model busana sajorrrrr... iklan tefon ker apa kan... hahaha... yg takyah guna sore ker apa.. setakat tayang muka jer..haha...

dan of coz aku nk keje di bwh lembayung kau biler kau jadi ala2 menteri media dan kesihatan nanti..
kira mcm yg promo mesej2 kesihatan tuh lar... hehe

Biskut Muka said...

oppss.ada typo... preneggan ketiga... 'plg hebat *aku*...'

jetjetsemot said...

haha..org gile..hoo..btol kan..jadik model iklan..tp spe nk amek ni??nta2 aku nk kne bukak kompeni snirik br leh jadi..

ok ke aku jd menteri?nnt aku xle nk practice..aku suke jadi tabib la..ni biskut muka oi..ihab tatau ke ko nyanyi kat sni..ni sbok bena die nk kenal dgn pompuan sore indon..ko la tuh..sile ngaku..ko byk typo bena la..i tatahan..haha..

Biskut Muka said...

hahaha.. aku nak gelak guling2 jer dulu melihat the drama of korang berkenalan unfolding before my eyes.. miahahahha

|PrincesSs| said...

hahahah
tu la tu..
aku harap jadikla hendaknye matchmaking kali nie

kahkahkah

pengurus said...

ko jadik ape2 pon aku sokong jet
aku tumbang gumbire

apesal ek
kakmin ni suke boloq
"aku" dia taip "kau"
sile explain sket kakmin

jetjetsemot said...

hoo..pala hotak nk match2 kan aku..tampo gak budak 2 eko ni..

za..aku tatau nk kte pe da..mmg gile yasmin ni..

|PrincesSs| said...

kak yasmin [gaya junior] kadang2 memang suka bolok2..tangan dia gatal..hahahah..mana dia ??

pengurus said...

erkk..
jet ngan sape?
nk jgak..nk jgak..

sian kakmin..

jetjetsemot said...

nk jugak ape??x pepasal je..hadeii aii..

kakmin ade tuh nad..

pengurus said...

nk matchkan ko la jet
hahaha..

jetjetsemot said...

matchkan dgn spe?mande2 la korg..suda..jgn ngade..

Biskut Muka said...

apa match2 nih... main tennis kah?? hehe.. tp aku plg bolok type aku ngan kau ah.. slalu sgt!!!!!

pengurus said...

ekceli
nk match sape ni
aku pon dah konpius
kakmin ke?
jet ke?
nad ke?
yg pasti..
bukan aku~

jetjetsemot said...

haah..men tennis sbenanye fiza..nad mne leh dimatchkan..da jupe da pasangn bergu die..huhu..

Myra said...

matchmakingkan jet..lambang ada ikan best..masak kicap jom~

jetjetsemot said...

ikan mne?biskut..cube ko updet lak..haha..mlsnye..tgk la nnt..