Tuesday, January 15, 2008

taktik kotor


Aku telah ditugaskan sebagai 'baby-sitter' pada Sabtu lepas. Anak saudara aku, Alea jenis yang tak suka makan nasi. Berikut adalah taktik kotor aku untuk menyuruh dia makan setelah dia menolak pada kali yang pertama.

Aku: Syaza, nak tengok tikus tak?
Alea: (Sambil berlari-lari mengekor aku) Bonda, tunggu. Syaza nak ikut!
Aku: (Aku mencangkung di muka pintu sambil menuding jari) Hah, tengok tu.
Alea: Apa tu, bonda?
Aku: Tu tikuslah. Ala..'Ratatouille'. 'Ratatouille' tu dah mati.
Alea: Apasal 'Ratatouille' mati, bonda?
Aku: Sebab dia tak makan, dia kurus sangat..tak ada tenaga. Hah, kan dah mati. Syaza cam mana? Dah makan nasi?
Alea: (Terdiam sambil merenung bangkai tikus yang dihurung semut, kemudian menggeleng)
Aku: Nak makan nasi?
Alea: (Angguk)
Aku: Jom. (Aku mula bangun)
Alea: Tapi nasi dengan kicap je tau, bonda. Tak nak lain.
Aku: Ya. OK. Nasi dengan kicap je.


Matilah ilmu kebatinan yang menggila. Usaha aku yang telah mengumpamakan tak makan nasi dengan kematian. Haha. Adakah ia salah? Adakah terlalu kasar bunyinya? Aku pun tak tau. Tapi aku dah buat budak berumur tiga tahun itu termenung. Apa nak buat, makcik mung memang gila.

6 comments:

Anonymous said...

Tajuknya taktik kotor, sekali taktik utk budak umur 3 tahun.

Hoho..xbaik takutkan alea dgn benda camtu. sian die dah termenung....hehe.... janji misi berjaya.

Pengurus Za said...

kretip la kak jojet ni..bangga sy. malangnya anak sedara aku pantang nmpak ape saje..sume pon nk mkn...hahaha~

tak sabar nk balik!!

bzz said...

huishhh... canggih...
Jgn anak buah awk tu 'try' kat awk benda yg sama one day nanti dah la...

Fiza, balik nak keje kat putrajaya gak ke?

syia said...

bagusnye idea tapi kenape dia tak suke makan nasik dengan lauk pauk? sangat jimat la cam ni.. hehe tak payah masak lauk banyak2

jetjetsemot said...

kasyah..kena main teknik2 pelik la..sbb budaknya pelik..nnt den cite lagi..haha..yeh, misi memang berjaya, alhamdulillah..

fizatul..haha..sy pon bangga dengan awk..susa la anak sedara ko..ko kasik la die tiang letrik..tgk makan ke tak..hoo..slmt berangkat pulang..safe journey yeh..tekke..

bzz..alaa..setakat tunjok bangkai tuh, i dont care la..hahah..kemaen eksen..jwpkan bagi pihak fiza:yeh, putrajaya gak..haha..

syia..tatau a ape kena budak ni..tapi makan mmg picky la..tak abes..sikit sana, sni siket..so kne layankan je sume yg die nak..better than nothing at all kan..

Nur Amirah Shaharom. said...

pelik jgak.. cakap alea.. pastu syaza.. adeh.. org yg same ye?