Thursday, January 04, 2007

botol jem



Mari menterjemah yang berikut:

'You'll never know how important you are in someone's life until you're told so', said my general practitioner (GP) yesterday. He came up with a story of his life. On how an old lady made him visit her a few times in a month without any health matters. She bribed my GP with chocolate cake everytime he came. And one day she said, "Oh, I don't know what I'll do if you don't come." My GP jokingly answered, "Yeah, I know. I'm the most important man in your life." The old lady paused for awhile and said, "Oh, I don't know about that." Then she started to explain that there were instead three important men in her life. "One is you, because you take care of my physical wellbeing. Two, is my minister, because he takes care of my soul. And the other one is the dustbin man." My GP was taken aback by her statement. Why on earth would the dustbin man be as important as a GP? Apparently the dustbin-man came by her house every so often to give her clean jam jars for her to keep her home-made jams. And the pleasure of making jam meant the world for her.

'Anda tak akan tahu betapa pentingnya anda dalam kehidupan seseorang sehingga anda diberitahu mengenainya', kata doktor aku semalam. Dia bercerita tentang kisah hidupnya. Tentang bagaimana seorang wanita tua memaksa dia untuk melawatnya beberapa kali dalam sebulan tanpa sebarang urusan kesihatan. Wanita itu mengupah doktor aku dengan kek coklat setiap kali dia datang. Dan satu hari wanita itu berkata, "Oh, saya tak tahu nak buat apa kalau kamu tak datang." Dan secara berseloroh doktor aku menjawab,"Ya, saya tau. Saya adalah orang paling penting dalam hidup kamu." Wanita tua itu terdiam seraya berkata, "Oh, saya tak pasti tentang itu." Kemudian dia mula menerangkan bahawa sebenarnya ada tiga orang penting dalam hidupnya. "Satu adalah kamu, kerana kamu menjaga kebajikan fizikal saya. Dua, adalah paderi saya sebab dia menjaga kebajikan rohani saya. Dan seorang lagi adalah tukang angkat sampah." Doktor aku terkejut dengan penyataan wanita tersebut. Bagaimana mungkin seorang tukang angkat sampah menjadi sepenting seorang doktor? Nak dijadikan cerita (matilah aku tak tahu apa 'apparently' dalam bahasa melayu), tukang angkat sampah datang ke rumahnya sekali sekala untuk memberinya botol jem bersih supaya wanita itu dapat menyimpan jem buatan sendirinya. Dan nikmat membuat jem besar ertinya kepada wanita tua itu.

Ada empat pengajaran yang aku boleh ambil dari sini:
1. Bahasa melayu aku perlu dipelihara
2. Jangan meriak dengan pekerjaan anda
3. Secikai mana pun anda, anda adalah penting dalam kehidupan seseorang bilamana anda tidak menyedarinya
4. Erti 'penting' bagi seseorang manusia adalah subjektif. Apa yang pada fikiran anda penting, tak semestinya penting bagi orang lain. Dan begitulah juga sebaliknya.

Jadi, aku mengambil kesempatan ini untuk membuat suatu pernyataan: KAMU PENTING DALAM HIDUP SAYA. PENTINGKAH SAYA DALAM HIDUP KAMU? Ok, lepas ni kita boleh jamming!

8 comments:

Biskut Muka said...

kalau aku translate 'apparently' pun.. aku rasa akan jadi camtuh jugak kot..

ya.. anda amat penting dalam hidup saya OK~~

fiza said...

ko tanye sape jet?
aku ke?
ngan aku ko tak ckp "kamu-saya"
kalo ko tanye aku
ko mmg penting dlm idup aku
nnt takde sape nk menyanyi2
di kala malam sepi tanpa mu di sisi bilik ku
tanpa ko jgak
aku tak tau nk beli gajah utk sape
hehe~

u r important gurl!

jetjetsemot said...

oh..smpi ke msg yg aku nk kasik?lupe nk ckp lagi satu pengajaran cite nih, yg paling penting:

apa yg penting bagi seseorang x semestinya penting bagi org len..begitu juge sebaliknye..

paham ke aku cite nih?

Biskut Muka said...

paham sgt2

Myra said...

a'ah cam bagi aku penting internet ni..bagi ko x penting..

huhu pahamnyeh..

suara kau best bangat

jetjetsemot said...

oh..tahniah sbb paham..yep..my frens are penting in my life..so that makes the 3 of u important..hokey..

Myra said...

aku terharu..
adakah aku termasuk antara tiga itu..

ataupon itu refering kepada kombinasi

kakfiza,kakmin,huda

atau

kakfiza,kakmin,jad

atau

kakfiza,kakmin,abang raf

atau

kakfiza,kakmin dan diriko senirik

atau

adakah aku termasuk sekalik..

:-?

jetjetsemot said...

laa..da korg 3 je yg respon..korg 3 je la yg important..apela..