Wednesday, January 10, 2007

hidup ini indah


Hidup tak selalu indah. Tapi kalau selalu fikir negatif, sampai matilah kalian tak kecap indahnya hidup.

"Bila orang ajak bermain, mainlah" adalah versi bahasa melayu aku bagi ayat "When someone ask you to 'play', play along". Signifikasi ayat ini, biar aku seorang yang tahu. Permainan aku mudah. Bukan aku suruh kalian terjun jejantas atau berenang dalam kolam buaya, malahan permainan aku insyaAllah jauh dari kerja syirik. Aku hanya nak 'main'. Dan kalian tak perlu biadap dengan kata-kata. Kata-kata kadang-kala menikam dan kalian patut sedar yang diam adalah lebih baik dari menusuk hati orang dengan 'senjata' ghaib seperti itu. Ok. Itu nafsu amarah berkata-kata.

Tarik nafas. Lepas. Indahnya hidup, Allah kurniakan aku dengan nikmat-nikmat kecil yang aku tak sedari. Seperti senyuman ikhlas seorang rakan, diberi tumpang kereta, tidak dibasahi hujan, mendapat tempat duduk dalam bas, dan emel dari rakan yang minta alamat kerana nak menghantar kad jemputan kahwin. Kecil dan tak penting, tapi banyak. Banyak itu mengubah nikmat itu menjadi besar dan penting. Dan itu semua, takkan terbanding dengan bahana kata-kata yang mengguris hati. Semua itu, boleh malapkan api jiwa yang membara. Dan semua itu cukup bagi aku hayati bahawa hidup ini indah.

Aku maafkan kau yang bikin jiwa aku panas. Kerana aku juga tau aku tak selamanya sejukkan jiwa manusia. Aku juga terkadang punya mulut yang tak ada lesen. Aku mohon maaf pada kalian, atas kekurangan ini. Ikhlas dari hati yang mungkin tak sesuci kalian. Tapi, ingin aku perbaiki. Maafkan atas kalut jiwa.

'Rain down, rain down,
Come on,
Rain down on me,
From a great height'

4 comments:

Myra said...

jet ko marah sama aku kah

Biskut Muka said...

oh dear...
mohon maaf juga... termasuklah pintaan keampunan prophylaxis...

* sapalah rakan kau yg nak kawen tuh.. besnyer...

jay aizat said...

jet...marah dgn ijad ke...adess..anyway mintak maaf la if ada bt silap...i'm so sori..

jetjetsemot said...

bukan ah..xpe..abaikan..bende da lpas..idop mesti tros..klu aku marah korg pon aku x ckp..haha..

oh..biskut, member aku da nikah da pon..tgl sanding je..cess..die umo baya ko la..member imu..sorg lg [yg ni tua ko setaon],da kawen gak,tgh ngandong..demn..